Spravodajstvo
Lesezeit 05:47
Spravodajstvo
Kategorie:
Spravodajstvo

Automobilové odvetvie je pod silným tlakom

Výrobcovia menia plány. Dôvodom je geopolitická situácia, nároky na emisie i boj s neustále rastúcimi nákladmi.

V posledných rokoch sa mohlo zdať, že progres automobilového priemyslu nemôže nič zastaviť a máloktorá ekonomika cítila jeho prínos tak zreteľne ako naša. Rozmach sprevádzali obrovské investície v miliardách eur, neustále nábory tisícov zamestnancov a nemalé príjmy do štátnej kasy na daniach. ​

Volkswagen, Kia, PSA a Jaguar Land Rover. To sú aktuálne kapitáni automobilového priemyslu na našom trhu a v posledných mesiacoch sa navyše neustále hovorí aj o možnom príchode ďalšieho výrobcu.

Automobilový priemysel je ťahúňom nášho hospodárstva, generuje 13 percent hrubej domácej produkcie Slovenska. Svojimi aktivitami ovplyvňuje priamo aj nepriamo viac ako 250-tisíc pracovných miest a podieľa sa 35 percentami na celkovom exporte Slovenskej republiky.

Ako však v posledných dňoch môžeme vidieť, ani automotive nie je nedotknuteľný. Mierne otrasy, ktoré sa podľa odborníkov môžu v budúcnosti zmeniť na poriadne „zemetrasenie“, sme mohli cítiť doma i v zahraničí len pred niekoľkými dňami.

„Momentálne je vývoj v sektore ovplyvniteľný mnohými faktormi. Vo všeobecnosti je možné cítiť veľkú nervozitu v sektore či už z vonkajšieho prostredia – brexit, dovozné clo do USA, vnútorné štrukturálne problémy v Číne – alebo z vnútorného. Ide najmä o tlak na optimalizáciu, štrajky zamestnancov či škandály s produkciou,“ konštatuje Juraj Janči, country manažér spoločnosti Coface Slovensko.

Prvé znižovanie stavov
Negatívne správy v tomto roku neobišli ani Slovensko. Nemecká automobilka Volkswagen prvýkrát od útlmu globálnej ekonomiky v roku 2009 plánuje znížiť počet pracovníkov svojej slovenskej divízie. Plánovaná redukcia je súčasťou snahy o posilnenie efektivity. Volkswagen teraz na Slovensku zamestnáva okolo 14-tisíc ľudí. Firma stále nespresnila, na akú úroveň tento počet klesne.

Počet ľudí v závode podľa odhadov klesne zhruba o 500 pracovníkov, ktorých si v roku 2016 požičala od maďarskej divízie luxusnej značky Audi, zároveň zníži počet agentúrnych pracovníkov a nebude predlžovať zmluvy zamestnancom na dobu určitú. 

Divízia obmedzí aj počet zmien vo výrobe športovo-úžitkových vozidiel i malých rodinných automobilov vrátane elektromobilov Volkswagen e-up!. Plány na objem výroby divízie však neznižuje, keďže obmedzenie počtu zmien bude kompenzovať zvýšením technickej kapacity výrobných liniek.

Znižovať počet pracovníkov bude tento rok takisto Kia, a to prvýkrát od začiatku výroby v krajine v roku 2006. Firma od februára zruší 27 pracovných miest pre pokles dopytu po naftových motoroch vyrábaných v jej továrni pri Žiline.

PSA i Jaguar majú u nás smelé plány
Podľa Petra Šveca, hovorcu spoločnosti PSA, trnavská automobilka znižovanie stavov neplánuje a ak sa situácia nebude komplikovať, závod má v pláne dosiahnuť vyššiu produkciu ako v minulom roku. Opačným príkladom Volkswagenu a Kie je aj rozbiehajúca sa automobilka v Nitre.

Tá aj napriek problémom svojej matky na Slovensku investovala do nového závodu 1,4 miliardy eur a aktuálne odštartovala druhú náborovú fázu, kde k aktuálnym 1 400 zamestnancom pribudne ďalších 850.

Česi sa pripravujú na horšie časy
Krajín, z ktorých sa ozývajú negatívne výhľady do budúcnosti, je viac. Ďalším z príkladov je aj susedné Česko. České automobilky sa po rekordnom raste pripravujú na horšie časy. Napriek tomu, že vozidlá vyrábané v Českej republike minulý rok opäť zaznamenávali rekordy, v tomto roku už firmy nepočítajú s ďalším nárastom. Bráni tomu hlavne nedostatok pracovníkov i obavy z oslabenia dopytu na európskych trhoch.

Celkovo v Česku vyšlo v minulom roku z montážnych liniek viac ako 1,4 milióna osobných áut, čo bolo asi o 20-tisíc viac ako predminulý rok.

Z trojice výrobcov osobných vozidiel nedosiahol rekord iba nošovický závod Hyundai Motor Manufacturing Czech. „Dôvody na zníženie sú rovnaké ako v minulom roku: stagnácia alebo pokles dopytu na niektorých veľkých európskych trhoch, či už v dôsledku brexitu alebo nových daní na nákup a registráciu áut so spaľovacím motorom. Ide predovšetkým o objednávky z Veľkej Británie, ale aj z Talianska, Francúzska alebo Holandska,“ uviedla spoločnosť.

Člen predstavenstva spoločnosti Škoda Auto Bohdan Wojnar, ktorý je zároveň prezidentom Združenia výrobcov automobilov, povedal v rozhovore pre agentúru ČTK: „Nachádzame sa v situácii, keď máme za sebou jeden z najdlhších okružných cyklov v histórii. Výroba prekonávala rekordy posledných piatich rokov za sebou, a to nemôže trvať donekonečna. Určité spomalenie rastu sme zaznamenali už minulý rok.“

V kríze je Jaguar Land Rover i Británia
Negatívne signály vysiela aj matka automobilky, ktorá zatiaľ prišla na náš trh ako posledná. Jaguar Land Rover po úspešných rokoch rastu najnovšie prepúšťa tisíce zamestnancov a odštartoval úsporný program v objeme 2,5 miliardy libier. Problémy výrobcu dospeli až do štádia, keď koncom roka jej indická koncernová matka Tata Motors musela verejne deklarovať dôveru v Jaguar a zároveň popierať fámy o jej možnom predaji.

Problémy v sektore sa týkajú celej krajiny. Produkcia áut v Británii klesla v minulom roku o deväť percent na 1,52 milióna vozidiel. To znamená najnižšiu produkciu za päť rokov a zároveň najvýraznejšie tempo poklesu od roku 2009, keď sa produkcia znížila takmer o tretinu. Dôvodov je niekoľko, no čísla v oblasti produkcie i objemu investícii sú neúprosné. Tie padajú od roku 2016 a zhodne ukazujú na jedného vinníka. Brexit.

Ford chce prepustiť tisíce
Signálov, ktoré naznačujú horšiu situáciu na trhu, nie je v poslednom čase málo. Medzi poslednými, zo začiatku januára, bolo oznámenie amerického výrobcu automobilov Ford o prepúšťaní v Európe. V Európe celkovo zamestnáva zhruba 53-tisíc ľudí.

Denník Financial Times citoval vyjadrenie šéfa Fordu pre Európu, Blízky východ a Afriku Stevena Armstronga, že prepustených zamestnancov budú „tisíce“. Dôvodov je viac, no hlavnými sú zníženie počtu pracovných miest v rámci rozsiahlej reštrukturalizácie, keďže sa sústreďuje na najziskovejšie modely a posúva výrobu smerom k elektrickým autám.