Spravodajstvo
Reading time 05:13
Spravodajstvo
Category:
Spravodajstvo

Boj o piatu automobilku: Slovensko je už vo finále

Ešte pred pár rokmi neuveriteľná predstava – automobilka na východe republiky. Teraz celkom reálna predstava. 

Ešte pred pár rokmi neuveriteľná predstava – automobilka na východe republiky. Teraz celkom reálna predstava. Podľa informácií HN aktuálne Slovensko figuruje už vo finále rozhodovania sa čínskej automobilky Zhi Dou. O jej investíciu súperíme iba my a Rumunsko. 

Výhodou našich konkurentov sú však dotácie. Rumuni totiž ponúkajú pre potenciálnych investorov dotácie až do 50 percent investície. V prípade nášho ministerstva hospodárstva ide o podporu do výšky „len“ 35 percent. Konečné rozhodnutie čínskej automobilky o tom, kde bude nakoniec pôsobiť, by malo padnúť na jeseň.

Práve o Číňanoch sa pritom hovorí ako o jednom z možných investorov, kvôli ktorým došlo k zablokovaniu pozemkov v novom strategickom priemyselnom parku pri Košiciach. V piatok ho schválila vláda, a teda v prípade, ak investor príde, štát ich môže vyvlastniť.

​Šéf rezortu hospodárstva Peter Žiga zatiaľ tvrdí, že v hre sú piati investori, no podľa informácií HN by malo ísť aj o automobilku. Okrem Číňanov sa opätovne objavili informácie o BMW. Informácie o tom, že by mal záujem o výrobu na našom trhu, kolovali médiami už v rokoch 2012 a 2013, no automobilka ich vždy dementovala. Tentoraz výrobca „nie“ netvrdí. „Zatiaľ nepadlo finálne rozhodnutie na vytvorenie nového výrobného závodu. BMW Group priebežne zvažuje, ktoré krajiny sú vhodné pre budúcu produkciu. Ak budúci dopyt prekročí dostupnú kapacitu, nemožno vylúčiť možnosť rozšírenia výrobnej siete BMW Group o ďalšiu polohu v dlhodobom horizonte,“ uviedla pre HN hovorkyňa automobilky Sandra Schillmöller. S informáciou o BMW prišiel minulý týždeň týždenník Koment.

Celková výmera priemyselnej zóny, ktorá sa nachádza v blízkosti košického letiska a obcí Čaňa, Geča, Haniska, Sokoľany, Šaca a Valaliky, bude na úrovni 250 hektárov. Nie je preto vylúčené, že na jeden piesoček sa pomestí aj viacero firiem. „Ide väčšinou o veľké zahraničné firmy z Európy i Ázie a vytvoria tisícky pracovných miest,“ dodáva Žiga. 

Ďalším hráčom, ktorý by mohol okupovať časť nového priemyselného parku, je čínsky gumárenský gigant LingLong. Ten má v Európe záujem vytvoriť výrobný závod. Pôvodne bol rozhodnutý pre Moravu. Tam však podľa informácií HN nenašiel dostatočný priestor. Výrobca totiž potrebuje pre svoju prevádzku súvislých sto hektárov, ktoré by v Košiciach nájsť vedel. „Existujú plány na výstavbu budúcich výrobných závodov v Európe a Severnej Amerike. Spoločnosť LingLong sa usiluje dostať medzi top 10 svetových výrobcov pneumatík a dosiahnuť ročnú kapacitu 90 miliónov kusov pneumatík do roku 2020,“ uviedla minulý rok pre HN čínska firma. 

Rok 2020 výrobcu nesmierne tlačí aj preto, že má zazmluvnenú poprednú európsku automobilku z Nemecka. O ktorú ide, nekonkretizovala. Môže ísť aj o BMW, čím by subdodávateľ mohol sídliť v bezprostrednej blízkosti odberateľa.

O nás bez nás
Udelenie statusu významnej investície strategickému parku Haniska pri Košiciach, ktorý v piatok schválila vláda, obec víta. To, že vydaním osvedčenia o strategickom parku Haniska má predkupné právo na príslušné pozemky štát, hodnotí starosta Miloš Barcal pozitívne. „Ak to má obmedziť špekulantov, ktorí by oklamali našich ľudí, tak to určite vítame,“ povedal Barcal s tým, že bližšie informácie o potenciálnych investoroch nemá.

Príchod investorov môže podľa Barcala obci pomôcť, čo sa týka dane z nehnuteľnosti a blízkosťou zamestnania, ako však povedal, všetko má aj svoje mínusy. „Sme tu obklopení samou infraštruktúrou, alebo neviem, ako to mám nazvať. Máme tu medzinárodnú cestu prvej triedy do Maďarska, rýchlostnú cestu R4, bude sa tu napájať R2, letisková dráha začína v našom katastri, je tu U. S. Steel, máme tu veľkú stanicu, trafostanicu, neviem, čo tu ešte nie je. Už sa nám veľmi ,spriemyselňovať‘ nechce, lebo tu nemáme kúsok prírody. Ťažko povedať, či to bude prínos alebo nie,“ skonštatoval Barcal.

Aj keď ide o veľkú investíciu, ktorá sa bude odohrávať prakticky na dvore celkovo šiestich obcí, tak okrem investorov a štátu nedisponuje informáciami nikto, vrátane samospráv. Potvrdil to okrem starostu Haniskej aj starosta obce Valaliky Štefan Petrík. „O investícii som sa dozvedel z materiálov, ktoré boli v piatok prerokúvané na vláde,“ uviedol pre HN Petrík. Dodal, že investícia sa dotýka ich obce najviac, nikto s nimi však nekomunikoval. 

Park má potenciál
Podľa odborníkov má východné Slovensko veľký potenciál prilákať zahraničných investorov. „Dôvodom je predovšetkým zlepšujúca sa infraštruktúra a stále relatívne vysoký podiel dostupných pracovných síl nielen z celého východného Slovenska, ale i z Ukrajiny či Maďarska, Bulharska a Rumunska,“ konštatuje finančný analytik spoločnosti Finlord Boris Tomčiak. 

Analytici sa zhodujú, že investícia môže so sebou priniesť množstvo výhod pre región. Od preinvestovaných prostriedkov samotných investorov po väčšiu pozornosť štátu a pritiahnutie ďalších subdodávateľov. Okrem toho bude mať príchod investícií pozitívny dosah i na pracovníkov v regióne. „Výstavbou priemyselného parku sa môže zabrániť vysokému úbytku pracovných síl z tohto regiónu,“ tvrdí analytik spoločnosti Capital Markets Martin Krištoff. O záujem investorov sa podľa neho pričinil aj rozvoj diaľničnej a železničnej infraštruktúry, aj keď je v tejto oblasti stále čo zlepšovať. Napríklad diaľnicou do Košíc.

Zdroj: Róbert Turza (Hospodárske novinyFoto:  TASR

"Všetky práva vyhradené. Publikovanie tohto článku je bez predchádzajúceho písomného súhlasu Hospodárskych novín porušením autorského zákona."