Vzdelávanie
Lesezeit 07:16
Vzdelávanie
Kategorie:
Vzdelávanie

Podľa bánk je potrebné do osnov zaradiť výučbu finančnej gramotnosti

Slovenská banková asociácia (SBA) vidí riešenie v úprave učebných osnov, aby bolo finančné vzdelávanie povinné.

Bratislava 15. apríla (TASR) – Rozdiel medzi kreditnou a debetnou kartou, či nedostatočné poznanie finančných pojmov. Toto sú nedostatky ľudí v oblasti finančnej gramotnosti, s ktorými sa banky často stretávajú. Slovenská banková asociácia (SBA) vidí riešenie v úprave učebných osnov, aby bolo finančné vzdelávanie povinné.

Podľa SBA je na Slovensku všeobecne nízka úroveň finančnej gramotnosti naprieč celou spoločnosťou. Asociácia v roku 2007 realizovala doteraz najväčší prieskum finančnej gramotnosti a finančného vzdelávania. Ten odhalil veľké nedostatky vo finančnej gramotnosti obyvateľstva. “Základným zistením bola nízka schopnosť analýzy a spracovania informácií v dôsledku neporozumenia základným finančným pojmom,” priblížila hovorkyňa SBA Diana Priechodská Brodnianska. Zároveň doplnila, že respondenti napríklad nepoznali rozdiely medzi platobnými kartami alebo si z dvoch produktov nedokázali vybrať najvýhodnejší termínovaný vklad.

“Finančná gramotnosť je veľmi dôležitá téma a je potrebné neustále upozorňovať na potrebu jej zvyšovania, nakoľko jej úroveň sa nezlepšuje. Nepôjde to bez systematického a dlhodobého prístupu a zapojenia všetkých zainteresovaných strán,” doplnila Priechodská Brodnianska.

Banky sa preto snažia realizovať rôzne aktivity, akými sú prednášky či vzdelávanie v skupinách, aby sa finačné povedomie zlepšilo. “Dosah týchto projektov je však limitovaný. Jedným z riešení by bolo, ak by sa finančné vzdelávanie stalo súčasťou učebných osnov a teda bolo povinné,” uviedla Priechodská Brodnianska.

V marci tohto roka sa uskutočnilo národné kolo Európskeho kvízu o peniazoch, ktorého sa zúčastnilo 108 tried z celého Slovenska a celkovo sa tak zapojilo viac ako 1600 žiakov. “Spätné väzby tried a pedagógov boli veľmi pozitívne. Bezprostredne po ukončení národného kola prejavili záujem zapojiť sa do projektu aj na budúci rok. Kvíz je zameraný na zlepšenie finančnej gramotnosti 13- až 15-ročných žiakov a študentov a v tomto roku sa realizoval po prvýkrát v 30 európskych krajinách,” objasnila Priechodská Brodnianska. Národné bankové asociácie každoročne organizujú aj Európsky týždeň financií, ktorý má podporiť finančné vzdelávanie.

Záujem o túto oblasť by však zo strany širokej verejnosti podľa SBA mohol byť väčší. “Prehnaná ochrana spotrebiteľa iba umocňuje v spotrebiteľoch pocit, že ak nastane problém, tak sa o nich niekto, v tomto prípade štát, postará a to nie je dobrý signál. Opatrenia na ochranu spotrebiteľa by v žiadnom prípade nemali potláčať zodpovedný prístup spotrebiteľa k finančným rozhodnutiam,” dodala Priechodská Brodnianska.

Finančná a podnikateľská gramotnosť sú podľa zamestnávateľov vítané zručnosti

Bratislava 15. apríla (TASR) – Nadštandardné znalosti z oblasti financií a podnikania sú u zamestnanca alebo uchádzača o zamestnanie vítané zručnosti. Mali by však patriť k bežnej výbave do života, myslí si Martin Hošták, tajomník Republikovej únie zamestnávateľov (RÚZ).

Zamestnávatelia hodnotia finančnú a podnikateľskú gramotnosť ako veľké plus. “Zamestnanec alebo uchádzač o zamestnanie, ktorý má solídnu znalosť o podnikateľskej a finančnej gramotnosti, si vie lepšie spravovať vlastné financie, chápe princípy fungovania ekonomiky, a preto je u neho predpoklad, že sa vie lepšie orientovať v rýchlo meniacej sa informačnej spoločnosti,” vysvetlil Andrej Hutta, člen prezídia Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ) SR.

Napriek tomu zamestnávatelia dávajú okrem znalostí dôraz aj na charakter zamestnanca, dodáva prezident Zväzu podnikateľov Slovenska (ZPS) Ján Oravec. Podľa neho ide najmä o tzv. jemné zručnosti – tvorivosť, kritické myslenie, schopnosť tímovej spolupráce či komunikácie.

Finančnú gramotnosť žiakov sa snaží zlepšiť program Teach for Slovakia

Bratislava 15. apríla (TASR) – Finančnú gramotnosť žiakov na školách sa snaží zlepšiť aj spoločný program Teach for Slovakia a Nadácie Slovenskej sporiteľne. Jedným z takýchto zlepšení bolo napríklad nedávne (11.4.) stretnutie 40 deviatakov z Malaciek a z bratislavskej mestskej časti Dúbravka s rovnakým počtom zamestnancov a manažérov banky, pričom diskutovali práve o témach z oblasti finančnej gramotnosti. TASR o tom informovala manažérka pre komunikáciu Teach for Slovakia Veronika Pavlíková Klindová.

“Bolo to veľmi zaujímavé, naučili nás, ako narábať s peniazmi a čo je v živote dôležité, ako si správne ušetriť,” zhrnula dojmy z workshopu deviatačka z Malaciek. Jednou z priorít je podpora finančnej gramotnosti a vzdelávania v tejto oblasti. “S témou finančnej gramotnosti sa stretáva každý z nás už od mladého veku. Považujeme za dôležité, aby sa deti, keď vyrastú, vedeli zodpovedne správať a informovane rozhodovať pri svojich finančných rozhodnutiach. Sme presvedčení, že tieto dôležité oblasti treba rozvíjať už v mladom veku, a preto vzdelávaniu venujeme mimoriadnu pozornosť,” povedala správkyňa Nadácie Slovenskej sporiteľne Danica Lacová.

“Je skvelé, že si žiaci mohli prakticky prejsť touto témou. Ja na to plynule nadviažem na hodine občianskej náuky a budem s deťmi ďalej o tejto téme hovoriť,” povedal Slavomír Lalík, účastník Teach for Slovakia na Základnej škole v Malackách. Budúcnosť slovenského školstva nezávisí podľa zakladateľ Teach for Slovakia Stanislava Boledoviča len od skutkov ministerstva. “V 20 základných školách po celom Slovensku od Malaciek po Michalovce pôsobí 24 mladých učiteľov z programu Teach for Slovakia, ktorí sa usilujú o to, aby každé dieťa malo šancu v živote uspieť,” uzavrel Boledovič.

JA Slovensko školí učiteľov v oblasti financií na osvojenie si zážitkovej metódy

Bratislava 15. apríla (TASR) – Nezisková organizácia JA Slovensko školí učiteľov v oblasti financií, ekonomiky a podnikania s cieľom osvojenia si metódy zážitkového učenia. Ide o učenie prostredníctvom rôznych aktivít a praktických úloh. Vzdelávanie zamerané na finančnú a podnikateľskú gramotnosť priblížil pre TASR programový riaditeľ organizácie Peter Kalčevský.

Organizácia ponúka školám vzdelávacie programy zamerané na financie či podnikanie, pričom fungujú zážitkovým spôsobom. “V každom našom vzdelávacom programe je pre učiteľa k dispozícií množstvo aktivít a praktických úloh, ktoré žiaci môžu riešiť nie len na hodinách. V niektorých prípadoch si vyžaduje úloha aj pomoc rodičov, čím sa ich snažíme vtiahnuť do vzdelávania ich dieťaťa,” skonštatoval Kalčevský.

Uplatneniu týchto programov predchádza aj školenie učiteľov, ktoré prebieha počas obdobia 10 – 12 mesiacov. Začína sa teoretickou časťou, kde učitelia študujú texty zamerané na ekonómiu či finančnú gramotnosť. “Nosnou časťou celého ich vzdelávania je úvodný metodický tréning. Počas neho si učitelia budú môcť reálne vyskúšať niektoré z používaných metód v našich vzdelávacích programoch. Tiež sa oboznámia s metodickou príručkou, organizáciou školského roka, súťažami a príležitosťami, ale aj s online učebnicou, ktorá je určená pre žiakov,” spresnil.

Žiaci sa môžu zapojiť aj do študentskej firmy, kde ide o rozvoj podnikateľských zručností v praxi. “Cieľom programu JA Aplikovaná ekonómia, v rámci ktorej sa študentské firmy realizujú, je rozvíjať primárne podnikavosť. Tiež rozvíja mäkké zručnosti, digitálnu a finančnú gramotnosť. Cieľom nie je urobiť z každého žiaka podnikateľa, ale urobiť ho viac podnikavým,” ozrejmil Kalčevský.

Podľa neho sa do programov, ktoré organizácia ponúka, prihlasujú každoročne nové školy, ktoré majú záujem vzdelávať žiakov v podnikateľskej, ekonomickej alebo finančnej oblasti. “Teší nás, že tento záujem rastie a čoraz viac žiakov nadobudne dôležité praktické zručnosti pre zamestnateľnosť, efektívne manažovanie svojich financií, ale aj rôzne iné dôležité zručnosti,” uzavrel.

Zdroj: TASR   Foto:  Shutterstock

"Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona."